Po stopách Albrechta z Valdštejna

Zpět | Turistika > Turistické trasy, naučné stezky > Český ráj

Český ráj

Méně náročný výlet (modrý stupeň obtížnosti) vás provede po krásných místech Jičínska a nabídne putování po stopách Albrechta z Valdštejna, jehož život je s touto oblastí úzce spjat.

Délka výletu: 5,5 km

Obtížnost trasy pro mechanický vozík: lehká

Obtížnost trasy pro elektrický vozík: lehká

Vhodnost trasy pro kočárek: ano

Vhodnost trasy pro seniory: ano

Itinerář:

Jičín, Valdštejnovo náměstí – lipová alej (0,5 km) – odbočka (1,5 km) – neznačená cesta (2,5 km) – pod Zebínem (3 km) – opravit barvu je tam dnes červené ne žlutá  Valdštejnská lodžie (3,2 km) – Jičín (5,5 km)

MAPA

Popis trasy:

Výlet začíná na jičínském Valdštejnově náměstí, jehož povrch tvoří dlažební kostky. Přes Valdickou bránu vyrazte po červené turistické značce. Po 150 metrech se u fontány na pěší zóně dejte vlevo Havlíčkovou ulicí. Pokračujte po pravé straně ulice po chodníku z kostek, který vás dovede ke kruhovému objezdu. Za ním začíná Valdštejnova lipová alej, kterou prochází cyklostezka s asfaltovým povrchem a stezka pro pěší s nezpevněným povrchem.

Lipovou alejí pokračujte 900 m. Na úrovni směrové cedule na APROPO, kterou uvidíte u hlavní silnice směr Lomnice nad Popelkou, odbočte vlevo. Po 50 m se dostanete na křižovatku, kde zahněte vlevo. Po 150 m odbočte v zatáčce na kamenitou cestu dlouhou 30 m, která slouží jako spojka k panelové cestě. Cesta po 500 m mírně stoupá (400 m) až na silnici. Zde se dejte vpravo a sledujte modré a červené turistické značení. Po 200 m se dostanete na rozcestí pod Zebínem a dále mírně klesáte ulicí 0,5 km po červené turistické značce k Valdštejnské lodžii a parku. Zde je nutné přejet silnici. Na druhé straně silnice není doposud dobudovaný chodník (kritické místo – foto č. 1). Bezbariérový přístup je umožněn pouze do části dvora Valdštejnské lodžie, nikoliv do parku. Zpět na Valdštejnské náměstí se můžete vrátit po červené turistické značce lipovou alejí nebo po asfaltové cyklostezce.

Postup cesty je na fotkách č. 01 - 17.

Zajímavosti na trase a v jejím okolí:

Valdštejnovo náměstí

Na Valdštejnově náměstí v Jičíně se nachází unikátní soubor historických domů, které jsou součástí Městské památkové rezervace Jičín, a městský zámek.

Valdická brána

Valdická brána byla vystavěna v letech 1568–1578 jako součást městského opevnění.

Vrch Zebín

Výrazný čedičový kuželovitý vrch dosahuje výšky 399 m. Na vrcholu se nachází barokní kaplička sv. Máří Magdalény.

Valdštejnská lodžie

Areál barokního letohrádku s lipovou alejí představuje součást mimořádné krajinářské realizace mezi Jičínem a Valdicemi z doby Albrechta z Valdštejna.