ENDEPL
Prachovské skályPrachovské skály

Přírodní rezervace Prachovské skály patří k nejznámějším oblastem České republiky a je jednou z nejstarších přírodních rezervací v České republice.

Státní zámek Mnichovo HradištěStátní zámek Mnichovo Hradiště

Původně renesanční zámek, postavený Václavem Budovcem z Budova, po Bílé hoře přešel do vlastnictví Albrechta z Valdštejna.

Zřícenina hradu Vranov - PantheonZřícenina hradu Vranov - Pantheon

Na strmém skalním bradle, které se vypíná vysoko nad Jizerou, byl na počátku 15. století postaven jeden z posledních hradů této oblasti, Vranov - Pantheon. Tvoří jednu z dominant Maloskalska.

Pohled z KozákovaPohled z Kozákova

Kozákov je se svými 744 m n. m. nejvyšší horou Českého ráje. Na jeho vrcholu se nachází Riegrova turistická chata a kovová věž, jejíž ochoz ve výšce 24 metrů slouží jako rozhledna.

Vyhledávání

Lomnickem kolem vrchu Tábor

Český ráj

Náročný výlet (černý stupeň obtížnosti) vás zavede do okolí Lomnice nad Popelkou. Navštívíte horu Tábor i známou Allainovu věž.

Délka výletu: 7 km

Obtížnost trasy pro mechanický vozík: náročná, vyžaduje doprovod

Obtížnost trasy pro elektrický vozík: náročná, vyžaduje doprovod

Vhodnost trasy pro kočárek: ano

Vhodnost trasy pro seniory: ano

Trasu doporučujeme za sucha!

Itinerář:

Tábor cyklo č. 4365 odbočka vlevo na lesní cestu (1 km) – cyklo č. 4365 Alainova věž (2,2 km) – cyklo 4365 Pod Alainovou věží, rozcestí (2,9 km) –  Jezírko pod Táborem, pramen Cidliny (3,6 km) – žlutá pěší (500 m) – neznačená lesní cesta, pak silnice Košov (4,7 km) – červená pěší Tábor (7 km)

MAPA

Popis trasy:

Na začátku výletu se nenachází žádné vyhrazené parkoviště, ale bez problému lze najít místo vhodné k parkování. Po cyklotrase č. 4365 se vydejte po zpevněné lesní cestě s občasným výskytem kamenů. Cesta pozvolně klesá a dovede vás až k Alainově věži. Od věže pokračujte po kamenité cestě na rozcestí, na kterém se dáte dále po žluté značce směrem na Košov.

Po 500 m se dostanete na rozcestí pod Alainovou věží (pozor žlábek), držte se žluté značky a odbočte vpravo na lesní cestu. Cesta je často po deštích bahnitá (kritické místo – foto č. 1) s vyjetými kolejemi (kritické místo – foto č. 2). Nejprve na vás čeká mírný kopec, po němž následuje mírné klesání k jezírku pod Táborem a k pramenům Cidliny. Od jezírka vystoupejte mírným kopcem, kde narazíte na 100 m úsek s velkými kameny (kritické místo – foto č. 3, 4, 5). 500 m za jezírkem odbočte doleva na neznačenou lesní cestu, po níž dojdete k silnici u vesnice Košov. Na silnici je prudší kamenitý nájezd (kritické místo – foto č. 6). Silnice vás povede kolem hospody Na Košově, za níž odbočte doprava na červenou turistickou značku, která vede po zpevněné cestě do prudšího kopce až k Alainovu kříži. Odtud vás čeká další stoupání do mírného kopce po červené značce až na Tábor.

Zajímavosti na trase a v jejím okolí:

Vrch a rozhledna Tábor

Na vrcholu Tábor (678 m n. m.) stojí barokní kostel Proměnění Páně, ke kterému vede křížová cesta, a nově zrekonstruovaná turistická chata s rozhlednou. Tábor je významným poutním místem.

Alainova věž

Věž v novogotickém stylu, vybudovaná v roce 1862, byla pojmenována po Alainovi, knížeti z rodu Rohanů.

Jezírko pod Táborem

Rašelinové jezírko umělého původu.

Alainův kříž

Kříž nechal postavit v roce 1849 kníže Kamil Rohan na památku svého bratra Alaina. Ten nešťastně zahynul během koňského dostihu, jehož se zúčastnil na Kamilovo naléhání.